1st TV forced off air

HARARE - An independent Zimbabwean TV station that went live in July has been yanked off air following funding challenges.

1st TV, which was beaming via satellite from South Africa, had hired top SW Radio Africa presenter Violet Gonda as the main anchor, but stopped its broadcasts on Saturday.

It went live a fortnight ahead of the crunch July 31 vote, courting the ire of top establishment officials. 

George Charamba, President Robert Mugabe’s spokesperson, claimed the station had been set up to “hurt Zimbabwean interests” and threatened to “cripple this pirate television broadcast station” by lodging a formal protest with the South African government.

Ist TV was headed by Andrew Chadwick, a former communications director for Morgan Tsvangirai and former Sky News correspondent.

“Eight weeks ago tonight, 1st TV launched its very first broadcast,” the TV station said in a statement yesterday.

“We were extremely proud to introduce the station and we remain proud of its achievements over the past two months.

“1st TV launched on the promise of one month’s financial support. We managed to extend that to two months.
“But as of now, we have to go off air while we raise more resources and source more programmes.”

The TV station said it will make a comeback soon.

“As Zimbabweans, you deserve a television channel that is of an international standard and caters to all your needs,” the statement said.

“That will be the 1st TV that we will bring back to you.”

Comments (4)

so their funding was conditional on the outcome of the elections!

Tapiwanashe - 29 September 2013

The programming was shoddy at best and extremely boring at worst. Temba Hove looked tired and deadbeat and did not exude confidence that is expected of a seasoned journalist.

jacktheswede - 30 September 2013

Yes the programming was just too shoddy.Very amaturish.Very poor sound and picture quality.It looked and behaved just what it was, that is a pirate TV station.

tafamutekwe - 30 September 2013

Yes the funding was on conditional and it meant to feed Zimbabweans with some propaganda balderdash....hence its collapse. The propaganda could not work because of the loss of the MDC- T party and the whole lot of oppositions. l will bet, this station will never come back as being promised by its spokesperson...They are just shy to tell you the truth.......its gone for good Bye Bye........useless and European sponsored TV channel Propagandist

Clemence Tashaya - 30 September 2013

Post a comment

Readers are kindly requested to refrain from using abusive, vulgar, racist, tribalistic, sexist, discriminatory and hurtful language when posting their comments on the Daily News website.
Those who transgress this civilised etiquette will be barred from contributing to our online discussions.
- Editor

Your email address will not be shared.